advokat alarm arkitekt el garage gartner gulv isolering kloak koekken maler murerplastik prisberegning revisor advokat tag terrasse tilbygning typehus vindue vvs advokatalarmarkitektelgaragegartnergulvisoleringkloakkoekkenmalermurerplastikprisberegningrevisoradvokattagterrassetilbygningtypehusvinduevvs

Start en enkeltmands-virksomhed

Hvilke ulemper er der ved en enkeltmandsvirksomhed?

  • Du hæfter personligt for virksomheden - hvis din virksomhed skylder en masse penge væk, så er det faktisk dig personligt, der skylder en masse penge væk.
  • Du er personligt ansvarlig for dine medarbejdere og leverandører. Det er ikke bare virksomheden, der er ansvarlig - du er personligt ansvarlig for at udbetale løn, betale husleje og lignende. Det betyder, at hvis du har et hus og en båd, men der ikke er nok penge i virksomheden til at opfylde dine økonomiske forpligtelser, så er du tvunget til at sælge hus og båd for at kunne betale det, du skylder.
  • Du kan ikke starte en enkeltmandsvirksomhed i samarbejde med andre (ægtefæller undtaget).

Hvilke fordele er der ved en enkeltmandsvirksomhed?

  • Du behøver ikke nogen bestemt kapital for at starte virksomheden, kun den som du har brug for til driften. Til sammenligning skal man indskyde en kapital på 50.000 for at kunnes starte et anpartsselskab.
  • Du behøver ikke indsende årsregnskab - du kan nøjes med bogføringen og skatteregnskabet.
  • Du bestemmer selv alt, hvad der sker i din virksomhed - du behøver ikke dele lederskabet med nogen.
  • Det er dig, der ejer kapitalen og overskuddet i din virksomhed.

Regnskaber i en enkeltmandsvirksomhed

Erhvervsdrivende virksomheder i Danmark skal ifølge Bogføringsloven bogføre udgifter og indtægter - det skal også gøres i en enkeltmandsvirksomhed. Visse virksomheder kan dog fritages for bogføringspligten.

Bogføringsloven udpensler hvilke specifikke regler, der er gældende for din bogføring. Men overordnet set handler det om regelmæssigt at registrere kreditor- og debitor-bilag, så økonomien i din virksomhed er gennemskuelig.

Derudover skal der udarbejdes et skatteregnskab. Her kan du selv vælge mellem tre metoder:

  1. Personligt skatteregnskab: Indberet virksomhedens overskud som almindelig skattepligtig indkomst på din selvangivelse.
  2. Virksomhedsordningen: Denne metode er mere kompliceret, og de fleste får også revisorbistand til skatteregnskabet. Her skelner man i regnskabet mellem den del af overskuddet, der bliver brugt privat af ejeren, og den del af overskuddet, der bliver i virksomheden. De penge, du fører ud af firmaet, bliver beskattet med almindelig personskat - pengene, der bliver i virksomheden, beskattes med en væsentligt lavere skatteprocent.
  3. Kapitalafkastordningen: Denne ordning er en simplere udgave af virksomhedsordningen. Du har her muligheden for at udnytte mange af de samme fordele, som du får med virksomhedsordningen, men der er ikke så stramme krav til bogføringen.

De fleste enkeltmandsvirksomheder får hjælp fra en revisor til opstarten af virksomheden, men der er ingen krav om, at det er en revisor, der skal stå for din bogføring og dit regnskab.

Mange vælger trods dette at antage en revisor til regnskaberne, da fejl og mangler i dit regnskab kan straffes hårdt, hvis SKAT kommer på besøg.

Hvordan registrerer man en enkeltmandsvirksomhed?

Det er forholdsvist ukompliceret at registrere en enkeltmandsvirksomhed - du gør det online på virk.dk (Erhvervsstyrelsens portal).

Før du registrerer din virksomhed, skal du have valgt et navn til virksomheden, der er unikt i Danmark. Der er altså ikke andre virksomheder, der må have sammen navn som dit.

Derudover skal du finde den branchekode, der passer til din virksomhed. Branchekoden er blandt andet det, der afgør, om eller hvor tit der kommer kontrolbesøg o.l., så sørg for at vælge den rigtige - også selvom det tager lang tid at finde den. Du kan finde din branchekode på virk.dk/branchekode.

Herefter logger du ind med dit NemID på virk.dk og følger vejledningen.